W dniu 11 października 2021 roku Sąd Rejonowy oddalił wniosek Gminy o odpłatne ustanowienie służebności przesyłu, skierowany przeciwko Klientowi Kancelarii – przedsiębiorcy przesyłowemu. Uznał on za skuteczny podniesiony w imieniu Klienta zarzut zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treści służebności przesyłu (względnie służebności przesyłu).
W podnoszonej argumentacji Kancelaria wskazywała na fakt pobudowania podziemnej linii przesyłowej na działce stanowiącej własność Gminy w roku 1990, tj. przed ustaniem tzw. jednolitości własności państwowej. Gmina kwestionowała istnienie dobrej wiary przedsiębiorcy, podnosząc także brak możliwości zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu przed 3 sierpnia 2008 roku, kiedy to wprowadzono instytucję służebności przesyłu do Kodeksu cywilnego.
Ostatecznie Sąd przychylił się do stanowiska, że eksploatując linię przez wiele lat, bez sprzeciwu co do takiego stanu rzeczy ze strony Gminy, przedsiębiorca przesyłowy działał w dobrej wierze. W konsekwencji, wobec upływu okresu 20 lat, doszło do zasiedzenia, wobec czego roszczenie Gminy nie zasługiwało na uwzględnienie.
Przedmiotowe rozstrzygnięcie jest pierwszym podzielającym argumentację Kancelarii podniesioną w szeregu spraw wszczętych przez Gminę. Obecnie w Sądzie Rejonowym, który wydał korzystne postanowienie, w toku znajdują się setki spraw dotyczących ustanowienia służebności przesyłu na nieruchomościach Gminy, w których jako pełnomocnicy przedsiębiorcy występują prawnicy Kancelarii.
Sprawy sądowe dotyczące służebności przesyłu w imieniu przedsiębiorcy energetycznego prowadzi w Kancelarii zespół prawników w składzie: adwokat Anna Marcinak, radca prawny Małgorzata Łobocka-Szok, adwokat Natalia Rakocy, radca prawny Marcin Rożynek, radca prawny Michał Twardowski oraz radca prawny Joanna Zielińska.
Klikając „Akceptuję cookies”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych.