Zmiana progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych z 130.000 zł netto na 170.000 zł netto

Zmiana progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych z 130.000 zł netto na 170.000 zł netto

Bartłomiej Mazur, radca prawny

Ustawodawca w dniu 25 lipca 2025 r. przyjął ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej jako „ustawa”), która została podpisana przez Prezydenta Rzeczpospolitej w dniu 21 sierpnia 2025 r.

Zmiany przyjęte w ustawie podwyższają minimalny próg dla stosowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej jako „ustawa Pzp”), z obecnego poziomu 130 000 netto złotych do poziomu 170 000 netto złotych.

W dotychczas obowiązującym stanie prawnym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp przepisy ustawy stosowało się do udzielania zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych. Po nowelizacji  obowiązek stosowania ustawy będzie dotyczył postępowań, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 170 000 złotych.

Jak słusznie w treści uzasadnienia projektu ww. ustawy stwierdził ustawodawca „Próg stosowania ustawy Pzp dotyczący udzielania zamówień klasycznych i konkursów oraz próg stosowania ustawy o umowie koncesji dotyczący zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, obowiązuje od 2021 r. i nie był zmieniany na przestrzeni ostatnich lat, mimo znacznej skumulowanej inflacji w latach 2021-2023. Z uwagi na zmieniające się koszty realizacji robót budowlanych, dostaw oraz usług, poziom 130 000 złotych tak w przypadku zamówień klasycznych, jak i umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, wydaje się już nieadekwatny i nieprzystający do realiów obrotu gospodarczego.” Zmiana przyjęta więc w niniejszej ustawie ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się realiów gospodarczych oraz zapewnienie elastyczności i adekwatności sposobu wyboru wykonawcy umów o zamówienia publicznego w przypadku zamówień o niższych wartościach.

Powyższe ma również na celu odformalizować procedury udzielania zamówień publicznych o niższych wartościach w ramach tzw. projektów deregulacyjnych. Zamawiający w odniesieniu do tych zamówień mają więc możliwość udzielenia zamówienia w oparciu o procedury udzielania zamówień, które zawartą są w ich wewnętrznych regulaminach.

Przepisy ustawy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Ustawodawca przewidział taki termin z uwagi na konieczność dostosowania się przez zamawiających i wykonawców do nowych regulacji.

Przepisy przejściowe

W ustawie wprowadzono również regulacje przejściowe dotyczącego postępowań o udzielenie zamówienia oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej, toczących się w dniu wejście w życie ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy „Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowań o zawarcie umowy ramowej, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2026 r., stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.” W przypadku więc postępowań, które zostały wszczęte przed dniem 1 stycznia 2026 r., zastosowanie będą miały odpowiednio przepisy ustawy Pzp oraz przepisy ustawy o umowie koncesji, dotyczące minimalnego progu stosowania ustawy w brzmieniu dotychczasowym, tj. w brzmieniu odnoszącym się do progu stosowania ustawy w wysokości 130 000 złotych.

Odrębną regulację przejściową wprowadzono w art. 8 ust. 1 ustawy względem umów w sprawie zamówienia publicznego oraz umów ramowych zawartych przed dniem 1 stycznia 2026 r., a także ww. umów zawartych po dniu 31 grudnia 2025 r., jednak w następstwie postępowań wszczętych przed dniem 1 stycznia 2026 r.. W odniesieniu do ww. umów zastosowanie będą miały odpowiednio przepisy ustawy Pzp w brzmieniu dotychczasowym.

Powyższe przepisy przejściowe w sposób jednoznaczny rozstrzygają kwestię obowiązującego stanu prawnego w odniesieniu do umów, także w kontekście dopuszczalności jej ewentualnej zmiany.

Celem ww. regulacji przejściowej jest jednoznaczne rozstrzygnięcie kwestii obowiązującego stanu prawnego w odniesieniu do tych umów, w tym w kontekście ich ewentualnej zmiany.

Inne zmiany

Ustawa przewiduje również zmianę w zakresie analizy potrzeb i wymagań poprzez dodanie regulacji nakładającej na zamawiającego w zakresie rozeznania rynku obowiązek badania wpływu planowanego zamówienia na konkurencyjność. Ponadto ustawa w przypadku konkurencyjnych trybów udzielania zamówień zobowiązuje zamawiającego w dokumencie „Analiza potrzeb i wymagań”, do wskazania warunków zamówienia sprzyjających  podniesieniu konkurencyjności postępowania o udzielenie zamówienia, których zastosowanie przewiduje zamawiający.

Klikając „Akceptuję cookies”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych.

Przejdź do treści