Po wielomiesięcznej batalii prawnej doprowadziliśmy do wydania przez organ I instancji decyzji, mocą której organ ten odstąpił od wymierzenia kary wobec naszego Klienta – przedsiębiorcy z branży odpadowej. Wcześniej kara administracyjna została nałożona na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z tym że waga naruszenie prawa miała charakter znikomy. Organ przyjął koncepcję absolutnej odpowiedzialności administracyjnej i wymierzył karę, z tym, że w ogóle nie badał okoliczności, w jakich doszło do formalnego popełnienia deliktu administracyjnego.
W prezentowanej konsekwentnie argumentacji wskazywaliśmy na konieczność stosowania reguł KPA odnoszących się do administracyjnych kar pieniężnych (art. 189a i n. KPA) i obowiązek organu rozważenia wystąpienia przesłanek do odstąpienia od wymierzenia kary (art. 189f KPA). Wbrew pozorom, praktyka organów rozstrzygających o karach administracyjnych, w tym w szczególności na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazuje, że regulacje KPA w omawianym zakresie nie są uwzględniane. Działania Kancelarii doprowadziły do zastosowania przepisów prawa według wykładni zaprezentowanej przez NSA w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 9 czerwca 2022 r., sygn. akt: III OPS 1/21, który wskazał, że: Do postępowań administracyjnych w przedmiocie nałożenia administracyjnych kar pieniężnych, o których mowa w przepisach Rozdziału 4d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stosuje się art. 189f KPA.
Decyzja ma szansę ukształtować właściwy kierunek prowadzenia postępowań przez organy wymierzające sankcje administracyjne.
Sprawę w Kancelarii prowadzą: adw. Aneta Fornalik oraz r.pr. Agata Wencel Socha
Klikając „Akceptuję cookies”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych.