31 lipca 2025 r. w Sądzie Apelacyjnym w Poznaniu w sprawie o sygn. akt I AGa 109/25 zapadło korzystne rozstrzygnięcie dla naszego Klienta, w całości oddalające apelację wniesioną przez pełnomocnika strony przeciwnej.
Uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia było możliwe z uwagi na podjęte wcześniej przez radcę prawnego Wojciecha Piórkowskiego czynności procesowe.
Pierwotnie Sąd Apelacyjny uchylił się od merytorycznego rozstrzygnięcia postępowania apelacyjnego (uwzględnienie lub oddalenie apelacji) i skierował sprawę do ponownego rozpoznania przez Sąd I Instancji. Taka decyzja Sądu Apelacyjnego była niekorzystna dla Klienta Kancelarii, w którego interesie leżało podtrzymanie w mocy dotychczasowego wyroku Sądu I Instancji.
Nie zgodziliśmy się z powyższym stanowiskiem Sądu Apelacyjnego i złożyliśmy w imieniu Klienta zażalenie do Sądu Najwyższego w trybie art. 3941 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego (nadzwyczajny środek odwoławczy wynikający z Kodeksu postępowania cywilnego).
Pełnomocnik Klienta zarzucił zaskarżonemu wyrokowi naruszenie przepisu postępowania – art. 386 § 4 k.p.c. – poprzez jego wadliwe zastosowanie i błędne przyjęcie, że Sąd I instancji nie rozpoznał istoty sprawy, podczas gdy wbrew ocenie Sądu Apelacyjnego żądanie pozwu zostało dokładnie określone, a jego podstawa faktyczna została przytoczona. Pełnomocnik Klienta argumentował także, że w przypadku wskazania roszczenia pieniężnego nie może być mowy o nieprecyzyjnym sformułowaniu żądania, a także, że przywołanie kilku alternatywnych podstaw prawnych żądania nie stanowi braku formalnego pozwu.
Postanowieniem z dnia 14 marca 2025 r. Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok Sądu Apelacyjnego, podzielając nasze stanowisko i uznając trafność podniesionego w zażaleniu zarzutu. W konsekwencji Sąd Apelacyjny ponownie rozpoznał sprawę i rozstrzygnął ją merytorycznie na korzyść naszego Klienta.
Sprawę prowadził radca prawny Wojciech Piórkowski.
Klikając „Akceptuję cookies”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych.